Thomas: We hebben het te lang niet meer gehad over de pechgeneratie
4 feb 2026
We hebben het te lang niet meer gehad over de pechgeneratie
In april 2027 komt er mogelijk opnieuw een tegemoetkoming voor studenten uit het leenstelsel. Op papier klinkt dat als erkenning, maar in werkelijkheid dreigt weer een sigaar uit eigen doos te worden. Ik zal toelichten waarom.
Als student die in 2015 begon met studeren, zat ik precies in de eerste lichting van het leenstelsel. Voor ons veranderde het stelsel fundamenteel. Geen basisbeurs, maar een lening. Ons werd beloofd: tegen 0% rente. Een investering in jezelf zonder grote risico’s. En eerlijk is eerlijk: veel alternatief was er niet.
Fast forward naar nu. De eerste lichting is begonnen met aflossen. En dit jaar kwam daar een onaangename verrassing bovenop: rente. Om dit te concretiseren, hieronder een rekenvoorbeeld:
🫱 Zonder rente zou iemand met een maandbedrag van zo'n €25,- over de gehele looptijd een schuld van zo'n €10.000 keurig aflossen (dat is ongeveer de helft van alle pechgeneratie studenten).
🫱 Met een rente van 2,33% ziet dat er totaal anders uit: het percentage van maandelijkse betalingen dat aflossing is, bedraagt daardoor nog slechts 25%. Resultaat? In theorie zou men aan het eind van de looptijd nog geen €3.000 hebben afgelost, maar wél bijna €8.000 aan rente betalen.
En dit rekenvoorbeeld, mijn eigen casus met ongeveer tienduizend euro studieschuld, is nog behapbaar. Ja, het is waar dat dit voor ongeveer de helft van de pechgeneratie geldt, maar er zijn ernstigere gevallen.
Voor hen is de rente een nekslag. Vervang je de tienduizend euro schuld door twintig, dertig- of zelfs vijftigduizend, dan kom je in situaties waarin de maandelijkse betaling naar draagkracht niet eens de rente dekt en de schuld dus maandelijks toeneemt.
📈 De totale studieschuld was in 2023 volgens het CBS opgelopen tot bijna 30 miljard euro. Vermenigvuldig dat met het rentepercentage van 2,33%, en de overheid ontvangt op jaarbasis een kleine 700 miljoen aan studierente.
Dat is geen studiefinanciering meer. Dat is een rentenier-model, betaald door de pechgeneratie.